O składach zespołów zdecydował przypadek ( wybór za pomocą cukierków). Niedługo rozważaliśmy konfigurację osób, które wspólnie przeprowadzą warsztaty z udziałem uczniów klasy VI„a:”. Tym bardziej, że grupa liczyła wyjątkowo 5 bardzo różnych osobowości.
Mieliśmy pracować nad poprawą komunikacji, doskonaleniem współpracy i integracji. Ostatecznie skład zespołów przedstawiał się następująco: Joanna Klich, Małgorzata Mastynia- Bursig , Anna Szymańska, Adam Zalewski-Jarosz, Agnieszka Zwierzyńska ,
Przygotowania, podział zadań i praca nad scenariuszem
Długie godziny ciężkiej, wytężonej pracy. Kilka miłych spotkań. Przełom w pracy grupowej podczas spotkań na skype. Mnóstwo nerwowych ponagleń i ostateczna motywacja w ostatniej chwili. Do końca prac doświadczanie zróżnicowanych emocji- radości, smutku, przemęczenia i ulgi z powodu akceptacji scenariusza tuż przed warsztatami na żywo.
Wybór grupy docelowej
Wybór grupy docelowej odbył się na samym początku. Mieliśmy dylemat, czy wybrać licealistów z VII Liceum im J. Piłsudskiego czy też uczniów klasy IV„a” ze Szkoły Podstawowej przy ul. Zimnej w Kielcach. Po rozmowach z dyrekcją okazało się, że problem mamy rozwiązany. Niezwykle życzliwie i chętnie podjęła współpracę Pani Wicedyrektor ze Szkoły Podstawowej nr 7 zapraszając do dalszych rozmów z Panią Pedagog i Wychowawczynią klasy. Niezwłocznie zajęliśmy się diagnozą potrzeb i określaniem celów warsztatów. Skorzystaliśmy z wywiadów bezpośrednich z panią pedagog, wybranymi uczniami, wychowawczynią.
Po analizie otrzymanych informacji uznaliśmy, że tworząc scenariusz koncentrujemy się na:
poprawie komunikacji wśród uczniów klasy IV„a”, jako pierwszy krok do współpracy poprzez udział w warsztatach dramowych.
Dodatkowo wzmocnimy:
- zwiększenie wiedzy uczniów o tym, czym jest komunikacja,
- rozwinięcie umiejętności mówienia od siebie,
- doświadczanie współpracy poprzez wyrażanie pozytywnych emocji,
- budowanie zaufania – elementu skutecznej komunikacji i współpracy w grupie.
Wszystkie wymienione zagadnienia- ujęte w scenariuszu, jako cele szczegółowe były dla nas ważne, gdyż doskonale wpisują się w założeniach DAW-u, który miał budować i wzmacniać kapitał społeczny.
Warto wspomnieć o niezwykłym przełomie w pracy nad zrozumieniem technik i metod pracy podczas warsztatu superwizyjnego, po którym wiele się zadziało.
Przede wszystkim dostrzegliśmy, że proste i łatwe z pozoru w teorii techniki, nie koniecznie można tak łatwo zastosować podczas zajęć warsztatowych.
Warsztaty dramowe z naszym udziałem.
Moment startu i prowadzenie warsztatów z dziećmi okazał się niezwykle pozytywnym wydarzeniem. Uczestnicy to przede wszystkim:
- dzieci o wielkim potencjale intelektualnym i dużej aktywności ruchowej, która właściwie zagospodarowana przyniosła pozytywny efekt,
- tworzenie kontraktu w grupach to żaden problem dla uczestników,
- warsztaty prowadzone były przez obydwie grupy trenerskie w tym samym czasie w dwóch różnych klasach. Zaangażowanie i chęć udziału w kolejnych warsztatach na poziomie 99% to wielki sukces.
Wnioski końcowe:
„Jestem pełna pozytywnej energii i mam w sobie wielka pokorę do pracy w zakresie teatralnym z elementami dramy. Na efekt końcowy składa się chęć współpracy prowadzących warsztaty i uczestników. Niezwykle cenny jest bagaż własnych doświadczeń i nastawienie, z jakim przychodzimy na warsztat. To od nas samych w dużej mierze zależy efekt synergii. Cieszę się, że w podsumowaniu otrzymaliśmy tak wiele pozytywnych informacji zwrotnych od dzieciaków – uczestników warsztatów, dyrekcji szkoły oraz nauczycieli. Dziękuje za udział w projekcie „ Dramowa Akademia Wolontariacka”, doświadczanie różnych emocji, możliwość zastosowania wiedzy i praktyki w działaniu i naukę wnioskowania”
Agnieszka Zwierzyńska, uczestniczka Dramowej Akademii Wolontariackiej